Een practoraat is een samenwerking tussen onderwijs en praktijk. Het bestaat uit een ‘kenniskring’ met een practor – een soort inspirator/coördinator - en docent-onderzoekers. Ook docenten, studenten en partners uit (regionale) organisaties en bedrijven zijn actief betrokken. Zo slaat het practoraat een brug tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven. Het doel van die brede samenwerking is verspreiden van kennis en innovatie, en opleiden tot innovatief vakmanschap.
Waarom een practoraat?
Een practoraat draagt op verschillende manieren bij aan de ontwikkeling van het onderwijs en werkveld. Het stimuleert een onderzoekende houding bij docenten en biedt ruimte voor innovatie en excellentie. Omdat het werkt aan uitdagingen en oplossingen waar opleidingen en organisaties tegen aanlopen bij de verzorging van toekomstgericht, wendbaar onderwijs. Bovendien vergroot het de borging van deze kennis. Zo draagt het bij aan verbetering van de betrokken mbo-instelling in het bijzonder en het mbo-onderwijs in het algemeen.
Duurzaam en innovarend praktijkleren
Het practoraat GWS van het Horizon College wil zich richten op duurzaam en innoverend praktijkleren. Verschillende partijen doen mee; niet alleen verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg, maar ook sociaal werk, maatschappelijke zorg, pedagogisch werk en sport & bewegen.
In het practoraat GWS gaan korte onderzoekstrajecten plaatsvinden; de kennis die voortkomt uit het actieonderzoek wordt direct toegepast op de praktijk. De onderzoeken richten zich op het ontwerp van leeromgevingen, versterking van het leer-werkklimaat en vorming van een stevig lerend netwerk van innovatieve leeromgevingen. Door deze focus op de leeromgeving worden professionaliseringsvraagstukken goed zichtbaar. Ook draagt de nieuwe kennis bij aan versterking en verduurzaming van bestaande en nieuwe initiatieven van praktijkleren.