TOOLS EN LEERTRAJECTEN

Professioneel ontwikkelen op de werkvloer

Leren kun je met een cursus, opleiding of training. Maar kan ook heel goed op de werkvloer. LWWL heeft hiervoor verschillende tools en leertrajecten ontwikkeld. Leerexperts bij LWWL Jayde Loock en Enide Volger vertellen er graag meer over. “De tools zijn breed toepasbaar, zowel in de zorg als in het onderwijs.”

Jayde Loock
Jayde: "We hebben diverse tools, trainingen en masterclasses ontwikkeld om organisaties te helpen werkplekleren te versterken."

De rode draad in een groot deel van de tools en leertrajecten is het leerwerkklimaat met de vier vermogens. Met altijd een koppeling naar de praktijk. “Met behulp van de vier vermogens kun je als team aan de slag met het leerwerkklimaat. En op die manier het werkplekleren versterken”, aldus Jayde. “We hebben diverse producten ontwikkeld die de teams helpen om hiermee te starten. En om de vermogens een vanzelfsprekend onderdeel te maken van het dagelijks werk.”

Leerinterventies

Ook heeft LWWL zogenoemde leerinterventies ontwikkeld. Deze zijn gericht op verschillende functies in de zorg. Zoals de masterclass voor leidinggevenden: Leidinggeven aan leren. Of de training Leer-werkklimaat, voor professionals die vermogensgesprekken gaan voeren. En voor praktijk- en andere studentbegeleiders is er het traject Deskundigheidsbevordering.

Jayde: “Alle tools en leertrajecten zijn breed toepasbaar, zowel in de zorg als in het onderwijs. Bovendien blijven we ze doorontwikkelen, zodat ze blijven passen bij wensen en behoeften.”

Toolkit voor gunstig leerwerkklimaat

Op basis van gesprekken en leerervaringen uit alle LWWL-initiatieven is de Leerwerkklimaat (LWK) toolkit ontwikkeld. Met praktische producten waarmee je als team direct aan de slag kunt. Enide: “De toolkit helpt professionals om hun eigen rol te pakken; wat draag ik bij? Ook helpt de toolkit hen om bewust te worden van hun eigen invloed op het leerwerkklimaat en de vertaling te maken naar de praktijk. Want het leer-werkklimaat is iets waar je dagelijks aan werkt, het hoort erbij. En hoeft niet per sé extra werk op te leveren. Het helpt je om samen te werken aan hetzelfde einddoel: goede zorg leveren, in welke vorm dan ook.”

Enide Volger
Enide: "Leiderschap is niet hetzelfde als leidinggeven. Leiderschap kun je laten zien door als zorgprofessional ergens voor te gaan staan."
Professioneel leiderschap

Nu meer teams aan de slag zijn met het leer-werkklimaat, zien Jayde en Enide dat meer zorgmedewerkers de behoefte krijgen om professioneel leiderschap te pakken. Enide: “Dit leiderschap is niet hetzelfde als leidinggeven. Je kunt leiderschap op verschillende manieren laten zien. In welke mate durf je ergens voor te gaan staan als professional? Het leer-/werk klimaat speelt in dit alles een rol. Hierin ben je tenslotte leider van jouw eigen (leer)proces. Waarmee je bijdraagt aan het eindresultaat.”

Soft skills

De leerinterventies en ondersteuning die Jayde en Enide - samen met onderwijs en zorginstellingen - ontwikkelen op gebied van leiderschap, richten zich op de ontwikkeling van soft skills. Enide: “Denk aan feedback geven en ontvangen, delegeren, en positie en regie pakken.

Daarbij draait veel om eigenaarschap; wat doe ik als professional in mijn rol? Hoe spreek je elkaar aan op verantwoordelijkheden?”

Ook in 2024 blijft de focus op gezamenlijke (door)ontwikkeling van tools en leertrajecten die inspelen op behoeften. “Allemaal voor dat ene, belangrijke doel: ervoor zorgen dat duurzaam voldoende mensen in de zorg actief zijn en blijven,” besluit Enide.

Meer weten?

Neem dan contact op met leerexperts Jayde Loock of Enide Volger via info@lerenwerkenwerkenleren.nl