“Het grootste potentieel aan hbo-verpleegkundigen en aanverwante functies bevindt zich al onder de eigen zorgmedewerkers die nu op mbo(+) niveau werken. Én in de schoolbanken van de voltijd hbo-V opleidingen,” begint Ciska. “Om dit potentieel te ontsluiten en te benutten, moeten de eigen medewerkers dus ‘opscholing’ krijgen met een flexibele hbo-V opleiding. Hiervoor is een nauwere samenwerking met de regionale hogescholen nodig.“
Geschikte stages en begeleiders
Daarnaast ziet Ciska kansen liggen in stages. “Voltijd studenten hbo-V lopen nu niet of nauwelijks stage binnen de VVT-organisaties. Dit komt onder andere door de inhoud van stages bij VVT-organisaties. Ze voldoen niet altijd aan de hbo-competenties waar vooral de stages in leerjaar 3 en 4 aan moeten voldoen. Ook is er een gebrek aan adequate begeleiding, omdat niet iedere VVT-organisatie beschikt over (voldoende) hbo opgeleide begeleiders.
Kennis en kunde verbinden
Wat ook meespeelt is de beeldvorming in de maatschappij over ouderenzorg. Ciska ziet voor VVT-organisaties en hbo-scholen kansen om hier samen iets aan te doen. “(Honours)docenten, accountmanagers en het MT van hbo-V-opleidingen hebben ieder enorm veel ervaring en expertise. Door die allemaal met elkaar te verbinden, kun je samenwerken aan verbetering van de randvoorwaarden en processen binnen de VVT-organisatie. Naarmate het onderlinge vertrouwen groeit, is er veel winst te behalen. De lijntjes worden korter en mensen weten elkaar sneller te vinden in verbetervraagstukken en ambities”, aldus Ciska.