Logo's


Introductie

In 2019 startte het programma Leren is Werken, Werken is Leren (LWWL) in de regio’s Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland. Doel van het programma: voldoende mensen in de zorg, minder uitval van studenten, en het onderwijs meer praktijkgericht inrichten. 

Organisatie

Inmiddels werken 17 VVT-zorgorganisaties en drie ROC’s in de regio’s Noord-Holland-Noord en Zaanstreek-Waterland samen aan de realisatie van innovatief praktijkleren in een sterk LeerWerkKlimaat. En met succes; de ontwikkelde kennis wordt zowel tussen de organisaties als met de rest van de sector gedeeld. Daarnaast vinden de tools daadwerkelijk hun toepassing op de werkvloer.

Een belangrijke oogst van de afgelopen jaren, is de samenwerking met de ROC’s; sinds 2022 doen zij officieel mee met het programma. LWWL wordt namens alle deelnemers aangestuurd door de Taskforce LWWL innoverend praktijkleren.

Verbetering leerwerkklimaat

Alle initiatieven dienen bij te dragen aan verbetering van het leerwerkklimaat. Dit gebeurt aan de hand van vier vermogens waar organisaties zelf concreet mee aan de slag kunnen. De methode van de vermogens is binnen het LWWL-programma ontwikkeld en door alle betrokken organisaties omarmd als gemeenschappelijke taal over het leerwerkklimaat.

Wat doet het team van LWWL

Het programma biedt ondersteuning aan organisaties door:

  • Team van leerexperts met expertise op gebied van leerwerkklimaat, inzet tools, leren en ontwikkelen, verandermanagement, impactonderzoek, zorg en onderwijs.
  • Hulp bij opzetten krachtige (praktijk)leeromgeving.
  • Kennisontwikkeling- en deling via werkconferenties, actiegroepen, LinkedIn, deskundigheidsbevordering en professionalisering.

In dit magazine

Dit magazine werpt een blik op de oogst van vijf jaar Leren is Werken, Werken is Leren. Je kunt lezen wat de betrokken VVT-organisaties en ROC's de afgelopen jaren hebben gedaan en ontwikkeld, en op welke manieren dit bijdraagt aan een beter leerwerkklimaat.

Veel leesplezier!