De vier vermogens voor een gunstig leerwerkklimaat vormen de ruggengraat van LWWL. In alle initiatieven en projecten staan ze centraal. Maar hoe meet je de impact ervan? Hoe weet je nu of gedrag en vaardigheden op de werkvloer zijn veranderd? Programmaondersteuner en onderzoeker bij LWWL Eef Pothast ontdekte een nieuwe manier: “Impact heeft namelijk een geluid.”
Aan de hand van gesprekken met betrokkenen, deden Eef en haar collega’s eerder al onderzoek naar de inzet van de vier vermogens. Het rapport verscheen in 2020. Eef: “Dat gaf al een beeld, maar nu willen we meer weten over de daadwerkelijke impact. In de zin van gedrag en vaardigheden die je hebt ontwikkeld. Of dingen die je anders doet, waaruit blijkt dat een bepaald vermogen is ontwikkeld. Wat doet iemand in de praktijk echt anders? En is dat te linken aan een van onze initiatieven of projecten?”
Zoektocht
In haar zoektocht naar een manier om de impact van het LWWL-programma te meten, kwam Eef in contact met Kessels en Smit, the learning company. Dit is een adviesbureau op het gebied van leer- en veranderprocessen. Het bureau begeleidt organisaties bij onderzoek naar de impact van trajecten en projecten. Bovendien schreven ze een boek over het onderwerp: ‘Hoe klinkt impact?’ Eef: “We volgden een workshop bij het bureau en waren direct enthousiast! Ze bieden interessante mogelijkheden voor LWWL om impact te meten, op diverse niveaus.”
Hoe klinkt impact?
Volgens bureau Kessels & Smits kun je aan het soort impact verschillende geluiden koppelen. De methode helpt om orde en inzicht te krijgen in wat je hebt bereikt. Uiteindelijk wil je naar een ‘Kedeng!’ of een ‘Bam!’. Wat moet je hiervoor anders doen?
‘Aha!’: een nieuw inzicht.
‘Ping’: een idee of plan
‘Kedeng!’: iets anders doen of een nieuwe actie
‘Bam!’: collega’s merken iets in hun houding/gedrag en hebben elkaar hier bij betrokken
Enthousiasmerend
In januari 2023 organiseerde LWWL een werkconferentie. Kessels & Smit was uitgenodigd om een presentatie en workshop te geven over onderzoek naar impact. “We kregen heel veel positieve reacties”, aldus Eef. “Het is dan ook een onderwerp waar alle programmabetrokkenen erg benieuwd naar zijn. En wat leeft onder onze doelgroep. De manier waarop het bureau dit aanpakt, geeft goede inzichten en werkt daardoor enthousiasmerend.”
Hoe kun je zelf impact meten?
Met deze stappen kun je zelf een aanzet doen om impact van jouw project te onderzoeken.
Stap 1. Maak een impactmap
Dit is een schematische weergave van je doelgroep, de interventie, en wat je doelgroep moet leren/anders doen in de praktijk. En: aan welke doelen moet dit bijdragen?
Stap 2. Start interventietraject
Stap 3. Vragenlijst
Neem aan het einde van het traject een vragenlijst af. Vraag hierin concreet naar het gedrag- ben je daadwerkelijk dingen anders gaan doen? Na een half jaar volgt een terugkommoment met dezelfde vragenlijst. Zijn er ‘Aha’s!” of ‘Pings’ verschoven naar een ‘Kedeng!’ of ‘Bam!’? Voer daarna evaluatiegesprekken waarmee je wat dieper kunt ingaan op de antwoorden die collega’s hebben gegeven. Wat heb je nog nodig om je gedrag aan te passen? Hiermee kun je collega’s op weg helpen om meer impact uit de initiatieven en projecten te halen.
Voorbeeld stappenplan impactonderzoek
Stap
Activiteit
1.
Vaststellen onderzoeksvragen (in contact met betrokkenen).
2.
Documentstudie van materialen die horen bij het te evalueren traject.
3.
Impactmap opstellen en deze voorleggen aan betrokkenen.
4.
Vragenlijst opstellen op basis van impactmap en eventueel bijstellen.
5.
Vragenlijst uitsturen.
6.
Analyse van de resultaten en selecteren van deelnemers voor interviews.
7.
Interviews (telefonisch en/of op de werkplek).
8.
Analyse van interviews en eventueel bijstellen kwantitatieve gegevens.
9.
Verwerken van resultaten in onderzoeksrapport met ‘cijfers en verhalen’.
10.
Schrijven ‘two pager’ of andere vorm.
11.
Eindpresentatie met betrokkenen die willen leren van dit onderzoek.
Impact LWWL-programma
Om de impact van het hele LWWL-programma volgens de manier van Kessels & Smits te meten, is te ingewikkeld volgens Eef. “De initiatieven en projecten zijn zo divers, dat het heel erg lastig wordt om hier een impactmap van te maken. Die wordt veel te uitgebreid. Terwijl de impactmap wel een onmisbare eerste stap is. Omdat we het meten van impact heel erg belangrijk vinden, gaan we een aangepaste manier om te meten ontwikkelen. Zodat we de impact toch in kaart kunnen brengen, hiervan kunnen leren en het geleerde toepassen op andere trajecten. Dus niet alleen leerwerktrajecten. Natuurlijk houden we alle betrokkenen hiervan op de hoogte.