Illustratie Practoraat

Practoraat Gezondheidszorg, Welzijn & Sport

Samen kennis ontwikkelen en direct toepassen in praktijk

Met onderzoek nieuwe kennis opdoen en die gelijk toepassen in de praktijk. Dat is de bedoeling van een practoraat bij het mbo, dat in 2024 is gestart. Het doel? Ontwikkeling van het onderwijs én het werkveld. Het Horizon College1 start  – in samenwerking met LWWL, VONK en Regiocollege - een practoraat Gezondheidszorg, Welzijn & Sport (GWS).


Een practoraat is een samenwerking tussen onderwijs en praktijk. Het bestaat uit een ‘kenniskring’ met een practor – een soort inspirator/coördinator - en docent-onderzoekers. Ook docenten, studenten en partners uit (regionale) organisaties en bedrijven zijn actief betrokken. Zo slaat het practoraat een brug tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven. Het doel van die brede samenwerking is verspreiden van kennis en innovatie, en opleiden tot innovatief vakmanschap.

Waarom een practoraat?

Een practoraat draagt op verschillende manieren bij aan de ontwikkeling van het onderwijs en werkveld. Het stimuleert een onderzoekende houding bij docenten en biedt ruimte voor innovatie en excellentie. Omdat het werkt aan uitdagingen en oplossingen waar opleidingen en organisaties tegen aanlopen bij de verzorging van toekomstgericht, wendbaar onderwijs. Bovendien vergroot het de borging van deze kennis. Zo draagt het bij aan verbetering van de betrokken mbo-instelling in het bijzonder en het mbo-onderwijs in het algemeen.

Duurzaam en innovarend praktijkleren

Het practoraat GWS van het Horizon College wil zich richten op duurzaam en innoverend praktijkleren. Verschillende partijen doen mee; niet alleen verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg, maar ook sociaal werk, maatschappelijke zorg, pedagogisch werk en sport & bewegen. 

In het practoraat GWS gaan korte onderzoekstrajecten plaatsvinden; de kennis die voortkomt uit het actieonderzoek wordt direct toegepast op de praktijk. De onderzoeken richten zich op het ontwerp van leeromgevingen, versterking van het leer-werkklimaat en vorming van een stevig lerend netwerk van innovatieve leeromgevingen. Door deze focus op de leeromgeving worden  professionaliseringsvraagstukken goed zichtbaar. Ook draagt de nieuwe kennis bij aan versterking en verduurzaming van bestaande en nieuwe initiatieven van praktijkleren.


Essentiële schakel

Samen met de drie ROC’s en 17 zorgorganisaties wil LWWL duurzaam en innoverend praktijkleren verder ontwikkelen. Met praktijkinitiatieven, actieonderzoek en strategisch samen bouwen. In onze droom is het onderwijs in 2030 afgestemd op de praktijk: dan dragen we bij aan de positieve groei van gezondheid en vitaliteit, en zijn de studenten van nu opgeleid tot goed toegeruste en wendbare vakprofessionals. Het practoraat vormt een essentiële schakel om dit te bereiken.

Meer weten?

Neem contact op met Anne van de Graaf, practor GWS 2030, anne@lerenderwijs.nu.


 

[1] Horizon College en Regio College gaan vanaf augustus 2024 samen verder onder de naam Talland College.